Gezond & Bewust

26 January 2014

Gezond en bewust eten, iets dat iedereen kan :) Het kost wel iets meer tijd en daarom is het van belang dat je voor jezelf weet wat je gaat eten. Ik probeer regelmatig voor mezelf een planning te maken van de door de weekse dagen. Ik werk fulltime, dus dan schiet eten er ook wel eens bij in, of je kiest toch voor het (vaak foute) fastfood.

Voor de komende dagen is dit mijn planning:

file

Maandag 27 januari 2014

  • Ontbijt: Citroensap met lauwwater + groene smoothie met gebroken lijnzaad + verse appelsap met tarwegrasshotje
  • Tussendoor: 2 mandarijnen
  • Lunch: Salade met tonijn
  • Tussendoor: Handje ongezouten noten
  • Diner: Krieltjes in schil, broccoli en zalm

Dinsdag 28 januari 2014

  • Ontbijt: Citroensap met lauwwater + 2 gebakken eieren op speltbrood
  • Tussendoor: 1 kiwi
  • Lunch: Salade met geitenkaas
  • Tussendoor: Handje ongezouten noten
  • Diner: Quinoasalade met tonijn, feta, komkommer, pijnboompitjes en rode ui

Woensdag 29 januari 2014

  • Ontbijt: Citroensap met lauwwater + verse appelsap met tarwegrasshotje + havermout met geitenmelk, fruit en gebroken lijnzaad
  • Tussendoor: Plakjes komkommer
  • Lunch: Salade met ei
  • Tussendoor: Handje ongezouten noten
  • Diner: Biologische kipfilet en gegrilde groenten

Donderdag 30 januari 2014

  • Ontbijt: Citroensap met lauwwater + groene smoothie met gebroken lijnzaad
  • Tussendoor: 1 sinaasappel
  • Lunch: Salade met biologische kipfilet
  • Tussendoor: Handje ongezouten noten
  • Diner: Verse tomatensoep

Vrijdag 31 januari 2014

  • Ontbijt: Citroensap met lauwwater + verse appelsap met tarwegrasshotje + havermout met geitenmelk, fruit en gebroken lijnzaad
  • Tussendoor: 1 kiwi
  • Lunch: 2 gebakken eieren op speltbrood
  • Tussendoor: Handje ongezouten noten
  • Diner: Boekweitpannenkoek (wrap) gevuld met groenten

Iedere avond drink het welbekende Feelgood drankje van Rens Kroes. Twee mespuntjes geelwortel (kurkuma) en gember, een theelepel honing, kamille thee en een halve citroen in een grote mok en daar kokend water overheen schenken. Je kunt er heerlijk van slapen en het is zeer goed voor je huid.

Gedurende de hele dag drink ik onbeperkt (minimaal twee liter) kruiden-/detoxthee en water of andere verse sappen. Ik neem bewust een flesje mee en tel daarbij het aantal koppen thee dat ik drink, zo houd precies hoeveel ik drink.

Als jij ook een voedingsplanning maakt, houd er dan rekening mee dat je drie tot vijf vaste eetmomenten plant en probeer zoveel mogelijk gluten- en tarwevrij te eten. Wanneer je tussen die vaste eetmomenten door trekt hebt, kies dan ook bewust, bijvoorbeeld:

  • (rauwe) groenten
  • rijstwafel met (zelfgemaakte) pesto en tomaat
  • zoute haring
  • olijven
  • stuk pure (meer dan 70% cacao) chocolade

file

Kies voor gerechten die je een dag van te voren kunt maken en klaar kunt zetten. Zodat je het eventueel mee kunt nemen als je bijvoorbeeld 's ochtends te veel haast hebt.

Sport

Naast je voeding is sporten natuurlijk ook essentieel voor je lichaam. Voor mezelf plan ik ook drie sportmomenten in en daarbij fiets ik iedere dag naar mijn werk (5 km heen en 5 km terug). Dat betekent dus iedere dag minimaal een half uur beweging + drie keer per week een intensieve training. Intensief trainen kan ook gewoon thuis, je hoeft er niet perce voor naar de sportschool. In het begin vond ik dit lastig en stapte ik uit gemak nog vaak genoeg in de auto. Ik heb toen voor mezelf een afstreeplijst per dag bijgehouden, dit voelde goed. Ik moet het concreet en visueel maken voor mezelf, dat helpt. Jesse van der Velde heeft onlangs een leuk boek hier over uitgebracht! 'Een strakke buik in vier weken' en 'voor altijd jong'. Aanraders!

Word weer bewust van je eetpatroon en je sportmomenten. Als je dit af en toe even onder de loep neemt en aanscherpt zul je alleen maar meer gaan stralen en meer energie krijgen! En voor de meeste mensen een leuke extra: je valt vaak ook nog een aantal kilo's af :)

Fijne week allemaal!

P.S.: Misschien is het leuk om je eetschema te delen met anderen, zodat je die week erna het schema van een ander kunt gebruiken. Wanneer je je eetpatroon deelt met bijvoorbeeld een collage, is het ook makkelijker vol te houden!