Healthy lifestyle

30 October 2013

Regelmatig krijg ik vragen over mijn eetpatroon en de manier waarop ik ben afgevallen.

Ik heb voor jullie een aantal concrete voorbeelden beschreven en hoop dat jullie hier mee uit de voeten kunnen.

Zelf ben ik inmiddels 10 kilo lichter, door simpelweg anders te eten. Nóg gezonder en bewuster. Ik at altijd al wel gezond, maar sloeg mijn ontbijt vaak over en at erg veel brood. En tsja... het 5 uur momentje.. Ik heb veel boeken gelezen, waaronder: in 28 dagen van giftbelt naar tempel. Het boek is een detoxkuur en biedt nu voor mij de basis van mijn eetpatroon. Zelf doe ik deze kuur een keer in de zoveel tijd, vaak na een periode van veel feestjes en veel eten en drinken. Dit boek aanschaffen is al goed idee :)!

Een aantal concrete voorbeelden uit mijn eetpatroon:

Mijn ontbijt: Standaard neem ik iedere ochtend lauw water met citroensap en een groentesapje, daarbij neem ik één van de volgende dingen:

  • een smoothie
  • amandelmelk met havermout en fruit
  • geitenyoghurt met fruit en havermout
  • een banaan

» bij alle gerechten voeg ik superfoods toe.

Rond 10 uur: twee stukken fruit. Mijn favorieten: groene appel, sinaasappel, kiwi, manderijn, blauwe bessen, frambozen, bramen, aardbeien en druiven.

Mijn lunch: Ik at wel zes stukken brood op een dag, nu bijna geen meer... Brood is een échte dikmaker. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven voor brood! Mijn voorkeur gaat uit naar onder andere:

  • yoghurt (dan het liefst van de geit of het schaap, daar zitten de minste afvalstoffen in)met lekker fruit er door of iets als chiazaad of lijnzaad.
  • Soms kies ik wel voor brood, dan neem ik speltbrood of desembrood, hier zit geen gist in (bij de échte bakker kopen). Ik beleg mijn brood dan mager vaak met geitenkaas of kipfilet, dit in combinatie met véél rauwkost, honing of zelfgemaakte pindakaas (binnenkort mijn recept)!
  • Gezien yoghurt meenemen naar het werk niet altijd praktisch is, maak ik 's avonds vaak een salade die ik de volgende dag als lunch ook gebruik. Met salades kun je onbeperkt variëren . In praktisch iedere salade doe ik een avocado en/of een gekookte rode biet, dit wordt aangeraden. Nog een leuk weetje over een salade als lunch lees je hier!
  • Speltcrackers of lijnzaadcrackers zijn ook een aanrader. En net als met brood: mager beleggen in combinatie met véél rauwkost.

Tussendoor heb ik iets heel lekkers ontdekt!

  • Een rijstwafel met groene pesto en wat tomaat en/of komkommer en rucola sla. HEERLIJK.
  • Een handje ongezouten noten, super gezond en lekker!
  • Pure chocolade met meer dan 70% cacao, mag je ook best iedere dag een klein stukje van.
  • Groenten als komkommer, tomaat of paprika doen het tussendoor ook prima!
  • Wanneer je voor het ontbijt geen fruit hebt gekozen dan kun je ook voor een stuk fruit kiezen.

file

Als diner eten kies ik voor krieltjes in schil, speltpasta, een salade, gegrilde groenten als broccoli, courgette of aubergine, vis, kipfilet of zelfgemaakte soep!

Avocado, citroen, knoflook en rode bieten zijn dingen die je eigenlijk dagelijks zou moeten nemen, ik zorg er voor dat ik dit toevoeg binnen mijn lunch of diner.

After 8 áls ik nog trek heb... dan snijd ik gewoon paprika of komkommer in plakjes. Dat duurt lang en je hebt wat te 'knabbelen'. Of ik neem een paar olijven.

Voor het slapen gaan neem ik vaak nog een kop kamille thee met citroen en honing, daar kun je lekker van slapen en het is goed voor je :) Of ik kies voor het feelgood drankje van Rens Kroes. Het recept vind je hier.

Gedurende de hele dag drink ik veel water en thee. Ik kies dan voor detoxthee, rooibosthee, groene thee of kamillethee.

Natúúrlijk neem ik nog wel eens een wijntje, een patatje of een wereld gerecht van Knorr (als ik dit bij iemand anders krijg). Maar ik heb wel bereikt dat eten mij niet meer gek maakt... ik heb de touwtjes zelf in handen :) Niet te veel 'verkeerde' snacks in huis halen, jezelf het niet moeilijker maken dan het is. En stel ik ben wel een keer buiten mijn boekje gegaan door teveel te eten of te drinken, dan houd ik voor mezelf een balansdag de volgende dag, door alleen rauwkost, smoothies en groentesapjes te nemen met superfood. Dit voedt enorm en is helemaal geen straf!!

Dé tip die ik je niet wil onthouden: Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk vers maakt,géén E nummers meer... En plan voor jezelf de maaltijden in.

Alle producten die ik gebruik kun je in de supermarkt krijgen of bij natuurvoedingswinkels en bij een ambachtelijke bakker.

Als er onduidelijkheden zijn of vragen of als jij iets leuks ontdekt hebt hoor ik het graag!