Mijn week-eetdagboek

27 July 2014

Zoals beloofd zou ik mijn eetdagboek van afgelopen week met jullie delen! Ik startte afgelopen zondag natuurlijk met een detoxdagje.

De rest van de week zag er als volgt uit »

Voor iedere dag geldt dat ik minstens 2 liter water, vitaminewater of (munt)thee gedronken heb, andere dranken zal ik benoemen.

Maandag: mijn ontbijt was de kickstart en de shot of joy, twee recepten van Rens Kroes. Tussendoor at ik drie van mijn guilty pleasure: rijstwafels met pesto, komkommer en tomaat, waarvan éen rijstwafel ook belegd was met kipfilet. In de middag ging ik met een vriendin de stad in, daar namen we een cappuccino en een kleine geitenkaas salade. Mijn diner was sushi van quinoa met de combi's: zalm en komkommer & surumi en komkommer. 's Avonds zijn mijn vriend en ik even langs mijn ouders gegaan, daar nam ik een kop koffie (zwart) en verder thee. Én vijf honingdropjes...

Dinsdag: voor het ontbijt nam ik twee ontbijtmuffins naar het recept van Rens Kroes uit haar boek Powerfood en een glas rode bietensap. Tussendoor nam ik een aantal stukken watermeloen. Voor de lunch at ik twee rijstwafels met zalm en komkommer en daarnaast een gebakken ei met herbamare kruiden. Aan het einde van de middag nam ik twee kopjes koffie (zwart) en vier haver-walnootkoekjes. Mijn diner was een salade met gerookte zalm. Die avond heb ik een uur flink gezwommen met een vriendin en bij thuiskomst had ik enorme trek en heb ik genoten van een bakje pombeerchips.

Woensdag: mijn ontbijt was een schaaltje Griekse yoghurt met een handje frambozen. Bij mijn oma nam ik twee kopjes koffie (zwart) en een stuk ontbijtkoek. Mijn lunch was een halve banaan, komkommerschijfjes, een ontbijtmuffin, een zoute haring met uitjes op een speltbroodje en een glas rode bietensap. Aan het einde van de middag hebben mijn vriend en ik een iced coffee mokka van de MAC gedeeld... zó fout, maar zó lekker! Als diner heb ik verse mosselen bereid, heerlijk! 's Avonds heb ik nog ongeveer 10 olijven gegeten.

Donderdag: mijn ontbijt: een smoothie van amandelmelk, blauwe bessen en frambozen. Ik ging deze dag een dagje naar het strand, hier lees je wat ik overdag at. 's Avonds hebben mijn vriendin en ik genoten van een geitenkaassalade bij het strandpaviljoen, ook hebben we samen een patatje gedeeld (zout behoefte). Bij thuiskomst kon ik het niet laten om vijf happen uit de pot Ben&Jerry cookiedough te nemen, té fout, maar té lekker. Gelukkig kon ik me beheersen tot vijf happen ;)

Vrijdag: ik ontbeet met een ontbijtmuffin en een smoothie van amandelmelk en aardbeien. Tussendoor nam ik niets, ik was laat uit bed. Mijn moeder had me uitgenodigd voor een lunch in de stad, lief en lekker! We namen beide een waldkornbol met gerookte zalm. Later namen we nog een cappuccino. Aan het einde van de middag kwam een vriendinnetje op de koffie met een overheerlijke bananenbol, vers van de bakker! Té lekker, té fout, hihi. We dronken twee kopjes koffie (zwart). 's Avonds ben ik met mijn vriend uiteten geweest naar een nieuwe sushitent in Leeuwarden. Daar hebben we genoten van heerlijke sushi!

Zaterdag: ik begon de ochtend met twee speltbroodjes met daarop een gebakken ei met herbamare kruiden. Ik dronk er een glas shot of joy bij. Mijn vriendin kwam me ophalen, we gingen even samen boodschapjes doen en we zouden samen een gezonde lunch bereiden. Tussendoor nam ik wederom twee van mijn guilty pleasure en een kopje koffie (zwart). Voor de lunch maakten we meergranen wraps met tzatziki, rode ui, rucola sla, komkommer, bruchettakruiden gecombineerd met zalm en kipfilet. Daarbij hadden een bakje fruit van aardbeien, blauwe bessen en frambozen. Heerlijk! Daarna zijn we even op visite gegaan bij haar moeder, daar namen we twee kopjes koffie (zwart) en een jodenkoek (fout, maar wel lekker). 's Avonds at ik een salade met kipfilet. Als toetje hebben mijn vriend en ik rond 21:30 uur nog een klein ijsje gehaald bij onze favoriete ijssalon in Leeuwarden.

file

Conclusie: zoals je leest, heb ik géén alcohol gedronken, ik heb het totaal niet gemist. Tussendoor heb ik vaak buikspieroefeningen gedaan en ik heb een keer gezwommen. Ik heb mijn doelen bereikt :). Daarbij moet ik bekennen dat een eetdagboek helpt om minder te gaan snoepen. Je schrijft het op (en ik deel het ook nog met jullie) en iedere keer als ik iets nam wat niet zo goed is, voelde ik me een beetje 'schuldig', haha. Ik heb vaak dingen afgewogen: heb ik vandaag al iets 'fouts' gegeten? Heb ik gesport? Kan ik het minstens het cijfer acht geven? En zo heb ik toch menig keer de deur van de vriezer dicht gehouden en de zak chips dichtgelaten, of de kleine variant gekozen, of iets gedeeld i.p.v. een eigen portie genomen :)

Ik ga nog maar even door op deze manier, je wordt bewust van je eigen eetgedrag! Ik neem alleen een wijntje wanneer ik op visite ben, een speciale gelegenheid heb of wanneer ik een borrelafspraak heb. Daarbij houd ik vier keer per week sporten vast. Mijn doel voor komende week: géén ijs en iced coffee (van de MAC).

Wat is jullie doel?

P.S.: vanmorgen ontbeet ik met mijn nieuwe favoriete smoothie! Check hier de ingrediënten!